mandag den 26. marts 2012

Ultranova



Ultranova, Belgien 2005 - Bouli Lanners

Den generte fyr Dimitri lever et stille liv i en etageejendom et sted i Belgien. Han sælger boliger, men tager altid det mentale bagsæde i forhold til sin kollegaer. Han har ingen venner, ingen familie og ingen ambitioner. Den ene grå dag tager den anden i Dimitris liv, som er et liv uden overraskelser eller udsving. Han møder pigen Cathy, som ser en side af ham, andre totalt har overset. De opbygger et forhold med hende som frontfigur, der i virkeligheden mere er et viderebygning på Dimitris grå tilværelse end egentlig evolution i hans liv.

Ultranova er solgt og markedsført som en komedie, men den er ikke morsom. Jeg er heller ikke på, at det er hensigten eller idéen med filmen. Vi befinder os i et gråt univers, hvor samtlige billeder er berøvet for farver og varme. Filmen har en del pudsigheder, men de udvikler sig aldrig til en tilsigtet humor. Vi er ude i en film, der er et virvar af situationer, som aldrig rigtig udvikler sig til en historie. Der er ingen logisk start, intet logisk indhold og absolut ingen logisk slutning.

Så hvorfor skal jeg så se Ultranova? Der er jeg svar skyldig, for jeg ved heller ikke, hvorfor jeg så den til ende. Og jeg gav endda 33 kroner for filmen, som jeg til evig tid vil bebrejde Stereo Studie for at overhovedet have på lager. Jeg tror, at jeg håbede på, at der ville ske noget livsbekræftende til sidst i filmen, der i stedet kvitterede med at ende med endnu en bizar pudsighed (Som jeg i øvrigt havde gættet minutter før filmen sluttede).

På coveret prøver Another World, at sætte Ultranova op mod Jarmusch og Kaurismäki og det smager måske også lidt af det samme - hvis altså de to instruktører var engelske bøffer og Ultranova var hundemad lavet på oksekød.

Jeg skal ikke udelukke, at den røde tråd, historien og humoren er røget hen over hovedet på mig, men jeg tillader mig alligevel at tvivle på, at jeg måske er gået glip af noget.

Skuespillet er i øvrigt glimrende. De gør alle hvad de kan for at være grå, mystiske og avantgarde på hver deres måde, men de er oppe mod en forfærdelig dialog, en historie uden indhold og en stilistisk grå oplevelse, der slet ikke lever op til hvad man må forvente af en film af denne slags.

En ud af fem stjerner (fordi filmen trods alt kun kostede 33 kroner)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar