Bedways, Tyskland
2010 - Rolf Peter Kahl
Det sker
sjældent, at en film bryder med alle grænser for, hvor langt man vil gå, for at
illustrere og formidle en situation. Oftest bruges der virkemidler, der
indikerer hvad der sker - uden at vi visuelt oplever dem som publikum. Skygger,
lyde og musik sætter oftest tonen for stærke scener, da man nødigt vil
forulempe sit publikum med at rent faktisk vise scenerne i fuld flor. Bedways
er en af de sjældne film, der ikke har grænser. Alt bliver vist og intet er for
grænseoverskridende til at ikke blive dokumenteret rent visuelt. Det er stærke
sager, som vi bedst kender fra Lars von Trier, men den lille gale/geniale
dansker bliver i den grad sat til vægs af Bedways.
Filmen tager
udgangspunkt i instruktøren Ninas liv. Nina er en kvinde, der har en vision om
at lave en film, der tager udgangspunkt i umiddelbarhed og impulsivitet. Hun
har to skuespillere klar til at spille rollerne som et par, der bevæger sig i
en nedslidt lejlighed i Berlin, hvor intimitet, sex og et had/kærlighed forhold
imellem de to skal sætte dagsordenen. Ninas idé er, at skuespillerne skal skabe
filmen uden specifik instruktion, men derimod igennem impulsive handlinger og
ord. Det går naturligvis ikke som planlagt og Nina ser sig nødsaget til at
sætte indsatsen op - og minutiøst skildre forskellen på følelser som had,
kærlighed og sex - og at de tre ingredienser i et forhold sagtens kan
separeres.
Bedways er på
alle måder en provokerende film, som man skal sætte sig op til at se. Den er
langt fra nemt tilgængelig og den kræver en hel del af sit publikum. De
udpenslede sexscener er meget fint konstrueret og det er på intet tidspunkt sex
som pornografi. Man er tværtimod hele tiden en flue på væggen og det hele
virker meget voyeuragtigt og klaustrofobisk på en og samme tid. Mange scener er
grå og uden farve, hvilket virker for hele sammensætningen af en stemning af
følelser, nedslidte Berlin og tysk industrial techno. Stilen holder igennem
hele filmen og bidrager til, at det aldrig bliver kedeligt, selv om enkelt
scener virker formålsløse i sig selv. Selve historien har hele tiden kant og
man er konstant i tvivl om, hvorvidt Nina er interesseret i at lave film eller
om det bare er en sofistikeret måde at lege voyeur på.
Er man til en
film, der tør bryde med det pæne, polerede og de passive meninger, så er
Bedways en stor oplevelse, der både overrasker, forarger og belærer sit
publikum. Det er både spændende og chokerende, når man som publikum opdager, at
sexscener ikke foregår fuldt påklædt under lagener og dyner, som vi ellers er
blevet opdraget med af det bornerte Hollywood.
Skuespillerne er
dygtige uden at imponere og historien er velskrevet, med enkelte scener som
undtagelser. Der er for lidt af denne slags film i danskernes bevågenhed, så
det er forfriskende med et frisk pust - og det er Bedways i allerhøjeste grad.
Fire ud af fem
stjerner.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar